Kesempurnaan Hijab ;)

Asalamualaikum semuee :) Sihat ? kalau sihat good-2 :) hehe ..

Kesempurnaan hijab ? Zaman skkrung masih ramai lagi yg tak faham cara memakai hijab dengan sempurna , pakai hijab ni bukan je dekat kepale taw . Seluruh bdan taw , ingt uhh !

Pemakaian hijab yg sempurna :-


  • Hijab itu harus menutupi semua bdn . Sebab Allah s.w.t berfirman , maksudnya ''Hendaklah mereka menjulurkan jilbabnya ke seluruh bdn mereka '' (al-azhab:59) So , mksud jilbab adalah baju pjg dan menutupi seluruh bdan . One more thing , baju uh tidaklah seharusnya ketat seakan -akan kita tak memakai baju :) Membazer je beli baju ketat-2 tapi x cover kan ? :) 
  •  Hijab juga harus tebal , jgn nipis . Sbb tujuan nak pkai hijab ni untk menutupi . Kalau nipis akn jrg lah , so same jgak tak tutup kan ? haaa . mse nak beli uh kene pikir dulu ^^ 
  • Hijab itu tidak ditunjukan sebagai hiasan , hanya perlu bersederhana sahajee . Tak payah lah nak letak anting-2 ke ape ke . Allah s.w.t. berfirman yeee , bahawa kaum wanita dilarang menampakn perhiasannya melainkan yang biasa nmpak .
  • Hijab uh juga harus lebar , sehingga tidak menampakan tmpt-2 yg boleh menjatuhkan maruah wanita dan mendatangkan fitnahh .
  • Hijab tidak boleh dilengkapi dengan perfum , kerana hal ni akn membuat lelaki akn tertarik dan menghairah kan lelaki . Untuk ape ? HAHA . tak pyah kot . Dalam hal ni , Nabi s.a.w. bersabda ''Sesunguhnya wanita itu jika memakai perfum , lalu dia melewati suatu kaum , maka dia demikian (maksudnya dia seorang yg berzina).'' (H.R Ashabus Sunan) Dan Nabi s.a.w juga bersabda ''Sesunguhnya wanita itu jika memakai perfum , lalu dia melewati satu kaum lelaki agar mereka mendapatkan baunya , maka dia adalah penzina . Wahai kaum hawa ? Anda mahu digelar penzina ? Nak ? Nak ? Kalau nak pkai lah perfume uh :) 
  • Tidak meyerupai pakaian lelaki . 
Dah , fuhhh ~ penat tulis :) Pakai hijab dengan sempurna kerana kita akan kelihatan cantik di Mata Allah . Dan juga , kita dipelihara oleh mata-2 yang bernafsu :) Insyallah :)




Ni bukan hijab ni mcm dah memperlekehkan hukum allah :)

Pkai inner ketat pun tak boleh , I tnguk pon i rse malu lah :/


Asalamualaikum :D